Kalimah Tauhid "La ila ha illaLLAH" bermaksud "TIADA Tuhan yg layak disembah MELAINKAN ALLAH"..
Sekurang-kurangnya, 9 kali sehari kita memeperbaharui syahadah kita. Antara sedar, atau tidak...
Andai mahu dibahaskan soal aqidah ini, terlalu banyak yang perlu kita fahami dan hayati bersesuaian dengan peranannya sebagai akar dalam pohon kehambaan kita kepada Allah swt.
Mungkin sedikit perkongsian, sebagai revision barangkali, mari kita melihat kembali apa yang pernah disebut oleh Sheikh Fathi Yakan yang telah pulang ke rahmatullah pada 13 Jun 2009 yang lalu.
Dalam penulisannya yang bertajuk; 'Apa Erti Saya Menganut Islam', beliau telah menyebutkan beberapa ciri dari sudut aqidah yang sepatutnya ada bagi seorang muslim:
1. Beriman bahawa pencipta alam ini adalah Allah, Tuhan yang Maha
Bijaksana lagi Berkuasa, Maha Mengetahui serta tidak memerlukan pertolongan
sesiapapun.
Firman Allah s.w.t:
Kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya
rosaklah pentadbiran kedua-duanya. Maka (bertauhidlah kamu kepada Allah
dengan menegaskan): Maha Suci Allah, Tuhan yang mempunyai Arasy, dari apa
yang mereka sifatkan. (Surah Al-Anbiya' 21: Ayat 22)
2. Beriman bahawa Tuhan yang Mada Mulia tidaklah mencipta segala
kejadian alam secara sia-sia tanpa apa-apa tujuan.
Firman Allah s.w.t:
Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu
(dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan
kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka (dengan
yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang
mulia. (Surah Al-Mu'minun 23: Ayat 115-116)
3. Beriman bahawasanya Allah s.w.t telah mengutuskan Rasul-rasul
dan diturunkan untuk mereka kitab-kitab dengan tujuan mengajar manusia supaya
mengenali Allah dan memahami matlamat kejadian mereka, mengetahui asal-usul
mereka dan ke mana mereka akan kembali dan bahawa Rasul
terakhir dari kalangan Rasul-rasul yang mulia itu ialah Nabi Muhammad s.a.w
yang Allah kurniakan kepadanya Al-Quran Al-Karim sebagai satu mukjizat yang
berkekalan.
Firman Allah s.w.t:
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang
Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): Hendaklah kamu
menyembah Allah dan jauhilah taghut. Maka di antara mereka (yang menerima
seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayat petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang
berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian
lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasulrasulnya. (Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)
4. Beriman bahawa matlamat kewujudan insan ialah mengenali Allah
'Azzawajalla.
Firman Allah s.w.t:
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki
sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya
mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah Dialah sahaja Yang
Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah sahaja) Yang
Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh
kekuasaanNya. (Surah Al-Zariyat 51: Ayat 56-58)
5. Beriman bahawa ganjaran bagi orang mukmin yang taat kepada
Allah ialah syurga. Manakala balasan ke atas orang kafir lagi derhaka ialah api
neraka.
Allah menjelaskan:
"....sepuak masuk Syurga dan sepuak lagi masuk Neraka." (Surah Al-Syura 42:
Ayat 7)
6. Beriman bahawa sekalian manusia melakukan kebaikan dan
kejahatan dengan pilihan dan kehendak mereka sendiri. Namun demikian
kebaikan yang dilakukan itu tidaklah berlaku, melainkan dengan taufik dan
'inayah dari Allah. Manakala amalan jahat pula tidaklah merupakan paksaan dari
Allah tetapi ianya termasuk dalam batasan keizinan dan kehendakNya.
Firman Allah s.w.t:
Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan
yang sesuai dengan keadaannya); Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan
yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa;
Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih
bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya
hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan
terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). (Surah al-Syams 91:
Ayat 7-10)
Dan firman Allah s.w.t;
Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang
dikerjakannya. (Surah Al-Muddathir 74: Ayat 38).
7. Beriman bahawa urusan penciptaan undang-undang itu adalah
hak mutlak Allah s.w.t. Tidak harus sama sekali manusia mendahului atau
membelangkanginya. Apa yang dibolehkan ialah ilmuan Muslim atau para ulama'
berijtihad mengeluarkan hukum-hukum dari nas-nas Syari'at dalam batas-batas
yang diizinkan.
Firman Allah s.w.t:
Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua
perkara agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya
terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah Allah Tuhanku;
kepadaNyalah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk kembali (dalam
segala keadaan). (Surah Al-Syura 42: Ayat 10)
8. mestilah berusaha mengetahui nama-nama dan sifat-sifat Allah yang layak
bagi kemuliaanNya.
Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah s.a.w telah bersabda:
"Allah s.w.t mempunyai sembilan puluh sembilan nama, kurang satu seratus.
Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan
menyukai (bilangan) yang ganjil." (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
9. berfikir merenungi kehebatan kejadian-kejadian Allah, bukan
memikirkan tentang ZatNya sebagai mengikuti dan mentaati perintah Rasulullah
s.a.w:
"Berfikirlah kamu tentang makhluk ciptaan Allah dan janganlah kamu
memikirkan tentang ZatNya kerana kamu tidaklah mengetahui keadaan
sebenarnya."
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Nu'aim di dalam Al-Halyah dan Al-Asbahani
meriwayatkannya di dalam Al-Taghrib wa Al-Tarhib)
10. Meyakini bahawa pendapat dan pandangan para salaf adalah lebih
utama untuk diikuti supaya dapat menyelesaikan perbahasan tentang penta'wilan
dan pentha'thilan sesetengah ayat suci Al-Quran, yakni membiarkan sebahagian
dari sifat-sifat Allah di dalam Al-Quran dengan menyerahkan hakikat sebenar
mengenai maknanya kepada Allah s.w.t. Saya juga mesti meyakini bahawa berbagai bentuk penta'wilan sesetengah ayatayat tertentu oleh golongan khalaf (terkemudian) tidak wajar dijadikan sebab
kepada perselisihan yang berlarutan dan jangan sampai timbul kembali
perbalahan di antara golongan khalaf di masa lampau mahupun masa kini.
11. Mengabdikan diri hanya kepada Allah semata-mata tidak
menyekutukan dengan yang lain. Ini saya lakukan kerana menyahut seruan Allah
dan RasulNya yang menyeru manusia supaya mengabdikan diri hanya kepada
Allah semata-mata dan tidak tunduk kepada sesuatu selain Allah. Amaran ini jelas
dalam firman Allah s.w.t:
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang
Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): Hendaklah kamu
menyembah Allah dan jauhilah taghut. (Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)
0 comments:
Post a Comment