LIFE IS A RACE

Menjadi seorang muslim bererti memasuki perlumbaan menuju kesempurnaan. Kesempurnaan adalah berusaha menjadikan diri semakin dekat dengan Allah yang esa dan memperolehi keridhaanNya. Kemuncak perlumbaan adalah apabila anda menjadi pejuang Islam yang ikhlas. -

BERKORBANLAH

Ketahuilah olehmu bahawa utk mencapai kematian yg mulia itu, kamu terpaksa mengorbankan kesenangan dunia ini, maka Allah akan memberikan (syahid) kepadamu, jika sekiranya kamu merebut kemuliaan syahid di jalanNya - Hassan Al-Banna

SETEGUH MANA IMAN KITA

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah, gementarlah hati mereka,dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada Tuhannya-lah mereka bertawakkal.” (Al-Anfaal:2)

REACHING THE GOAL

Nothing can stop the man with the right mental attitude from achieving his goal; nothing on earth can help the man with the wrong mental attitude. Thomas Jefferson

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Sunday, May 1, 2011

JOM !

2:56 AM

Video Promo :) 

hayati, fahami,  dan 




amali   








JOM JOIN THE APPS II !!!!!


Friday, April 29, 2011

Q&A

10:58 AM



1. Sc ni mende sebenarnye.(gapo namo ghima Sc nih)?
Sc dalam bahasa mudahnya adalah sebuah keluarga. Keluarga yang terdiri daripada abang/ kakak (mentor) dan adik2 (mentee) yang mengambil berat antara satu sama lain serta menjalankan pelbagai aktiviti kekeluargaan bersama-sama.
Pembetulan ye!! Sc bukan sesi kaunseling ataupon halaqah ceramah semata-mata bahkan lebih dari itu.

2. Sape plak mentor ni?
Mentor ni sebenarnya adalah abang/kakak dalam sebuah keluarga  yang mempunyai kesedaran untuk memperbaiki dan menambah nilai diri dan adik-beradik  serta menjadi tempat mengadu, perkongsian masalah, dan rujukan pendapat.
‘perumpamaan 2 orang yang bersaudara itu adalah perumpamaan kedua belah tangan, di mana yang satu membasuh yang lain’

3. Aktiviti ape yang boleh buat dalam Sc?
MAKAN, main bola, pertandingan PES,CS, MAKAN, solat hajat, jalan2&lawatan, melancong, kuiz& games, MAKAN, bedah buku, baca AlQuran, talaqi&dengar ceramah, MAKAN, membeli-belah, pertandingan memasak, STUDY GROUP, dengar sirah Nabi saw, kelas bahasa arab, perbincangan isu2 semasa, MAKAN, dllllll.

4. X Best la Sc ni. Sc saya sendiri pon tak jalan.
Sc sebenarnye adalah keluarga kita. Yang mengBestkan dan tidak mengeBestkan keluarga kita adalah diri sendiri. Setiap ahli bertanggungjawab kepada keluarganye, bukan mentor sahaja.

5. Sc saye dulu lame sangat la. Boleh ke buat Sc ringkas?
Tempoh untuk sesuatu sc dijalankan adalah tidak ditentukan. Seeloknya SC dijalankan seminggu sekali atau paling kurang 2minggu sekali. Perjumpaan x semestinya lama, setengah jam pon memadai jika agenda hanyalah untuk berjumpa bertanya khabar dan merapatkan ukhuwah.
Walaubagaimanapun, Sc yang berkesan serta membina ahli-ahli memerlukan masa yang lebih sedikit daripada itu. Dan ia adalah berdasarkan kebijaksaan mentor serta kesepakatan ahli.

6. Kalau saya joinla, ape yang Apprentice boleh bagi kat saye?
Apprentice akan menyediakan program-program bermatlamatkan membina keyakinan diri dan kemahiran bakal mentor serta membantu mereka sebelum dan selepas mereka dilantik menjadi mentor.

Jadi, jangan segan2, hantar borang segera.
Sebarang pertanyaan berkenaan The Apprentices boleh diajukan kpd:


Sya'rani-011-6843874
afiq aziz -011-1018971
zahida-0117489229
nurul syamila -011-3283587

Kita Menanggung

9:27 AM

Dari senarai panjang tugas dan objektif kehidupan kita di atas muka bumi ini, Ibn Mas'ud r.a mengingatkan sesiapa yang melupakannya sebagai 'bangkai hidup'. Ia tidak lain dan tidak bukan,
"Al-Amr bil Maʿruf wa al-nahyu ʿAn al-Mungkar"
Iaitu : menyeru dan mengajak kepada kebaikan dan melarang dari melakukan kemungkaran.


DIRI TIDAK SEMPURNA?
diri masih tidak sempurna dan tidak akan sempurna (dosa pasti kita lakukan), tugas itu tidak sama sekali terangkat dari senarai kewajiban kita. Malah di waktu kita melakukan kesalahan yang sama.
Memang benar amat besar kemurkaan Allah taʿala terhadap sesiapa yang menyeru kebaikan yang dia sendiri tidak lakukannya. 


Pun begitu, kemurkaan Allah lebih besar kepada mereka yang melakukan kebaikan dan terus melupakan seruan kepadanya. Ia adalah dosa berganda.


Justeru itu, Allah ta'ala sendiri mengutuk sikap Yahudi yang mana mereka TIDAK SALING MENCEGAH KEMUNGKARAN yang dilakukan oleh sesama mereka. Lihatlah firman Allah berkenaan celaan ini pada surah Al-Maidah :
كَانُوا لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
Ertnya : kerana mereka (Yahudi) itu mereka tidak saling mencegah kemungkaran yang dilakukan oleh mereka, amat buruklah apa yang mereka kerjakan. ( Al-Maidah : 79)

Dari Ibn Mas'ud r.a :
لما وقعت بنو إسرائيل في المعاصي نهتهم علماؤهم فلم ينتهوا فجالسوهم في مجالسهم وواكلوهم وشاربوهم فضرب الله قلوب بعضهم ببعض ولعنهم على لسان داود وعيسى ابن مريم
Ertinya : Apabila sahaja Bani Israel melakukan maksiat, para ilmuan mereka menegahnya, namun apabila tegahan tidak diendahkan, para ilmuan itu duduk bersama mereka di dalam majlis mereka, makan dan minum bersama mereka ( seolah-olah redha), maka kerana itu, Allah membiarkan hati-hati sama di antara satu sama lain ( kotor dan keji), dan dilaknat mereka itu dari lisan Nabi daud dan 'Isa. ( Riwayat Ahmad)

Nabi saw menyebut :
والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر أو ليوشكن الله عز وجل أن يبعث عليكم عذابا من عنده ثم تدعونه فلا يستجاب لكم
Ertinya : Demi Allah yang nyawaku ditangannya, mestilah bagimu menyeru kepda kebaikan dan melarang manusia lain dari kemungkaran, atau sangat hampirlah Allah ʿazza wa jalla menimpakan ke atasmu suatu azab dari sisiNya, sehingga apabila kamu berdoa, tidak lagi diperkenankan. (Riwayat At-Tirmizi, Hadis Hasan)

SERIBU ALASAN & ILMU BELUM MENCUKUPI
Jangan sesekali ditipu oleh Syaitan yang sentiasa mengutuk kita sebagai 'tidak baik', 'tidak soleh' dan 'belum cukup ilmu' dan seribu satu macam alasan lagi. Pastikan semua bisikan itu diharungi dengan keazaman dan usaha yang tinggi untuk memadamkannya.


Hakikatnya semua kita belum cukup ilmu, namun Allah mewajibkan kita berusaha untuk menyampaikan apa yang kita faham dariNya dan sunnah rasulNya kepada manusia lain.
Berusahalah mencari kefahaman ilmu dan menyampaikannya seperti kita mencari sesuap makanan untuk diri dan keluarga.


Nabi saw juga bersabda :
الأنبياء لم يورثوا دينارا ولا درهما، ولكن ورثوا العلم، فمن أخذه أخذ بحظ وافر
Ertinya : Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham ( wang dan harta), tetapi mewariskan ilmu, sesiapa yang mengambilnya maka dia telah mendapat kebaikan yang melimpah. (Riwayat Abu Daud)

JIKA AJAKAN DAN TEGAHAN TIDAK DIIKUTI?
Sesudah ajakan dan larangan dalam bentuk yang sebaik mungkin, namun masih tidak didengari, tatkala itu sedarlah tugas kita hanya menyampai.


Allah menyebut:
إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلاغُ
Ertinya : Sesungguhnya tiada kewajiban atasmu kecuali menyampaikan (sebaiknya). ( Al-Syura : 48)
Dan juga ingatan Allah taʿala :
وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ
Ertinya : Dan sebahagian besar manusia tidak akan beriman, walaupun kamu sangat menginginkannya. ( Yusuf : 103)

Akhir sekali, marilah kita sama-sama merenung teguran Allah ini;
أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ
Ertinya : Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit. (Surah al-Taubah : 38)

Thursday, April 21, 2011

PENGENALAN - The Apps II

12:44 PM



Apa sebenarnya THE APPRENTICES Ni?
Tujuan program ini diadakan sebenarnya untuk mencari mentor-mentor baru, tapi itu bukan tujuan utama program ni, yang paling utama sebenarnya adalah untuk membina keyakinan diri anda dalam berucap, dan juga untuk memberi kepada orang lain serta memberi pendedahan awal kepada pelajar tentang tanggungjawab menjadi mentor, dan juga bakal mengisi musim cuti anda dengan pengisian-pengisian dan tugasan2..maklumlah cuti kan, dah namanya cuti, apa kata kita isi dengan aktiviti-aktiviti berfaedah..: )
Oh, jadi semua orang yang masuk ni WAJIB jadi mentor ke?
Nak kata wajib tu tak juga, memang diadakan program ini untuk mencari mentor, tapi sesiapa yang berminat tetapi masih ragu-ragu serta yang nak meningkatkan kemahiran berucap dan bersosial pun masih juga boleh menyertai sebenarnya, dan kalau semasa akhir program, pelajar tersebut masih rasa tak yakin atau masih takut untuk mengambil tanggungjawab ini, tafaddhol untuk menarik diri, insyaAllah akan dipertimbangkan, so kira program ni macam latihan la kepada anda, tak rugi kita mencuba kan?

ok, meh kita hayati 'poem ni'
Blessed is the man, indeed,
Who in this life can find;
A purpose that can fill his days,
And goals to fill his mind!

The world is filled with little men
Content with where they are;
Not knowing joys success can bring,
No will to go that far!

Yet, in this world there is a need,
For men to lead the rest
To rise above the "average" life,
By giving of their best!
Would you be one, who dares to try,
When challenged by the task;
To rise to heights you've never seen,
Or is that too much to ask?

This is your day--a world to win
Great purpose to achieve;
Accept the challenge of your goals
And in yourself, believe! 

You will be proud of what you've done,
When at the close of day;
You look back on your battles won,
Content, you came this way!

Jadi, apakata kita cuba menghadapi cabaran ni, orang kata kalau hidup ni tak pernah ada cabaran pun tak best jugak, sebab melalui cabaranlah sebenarnya diri kita akan lebih berkembang dan maju ke depan,bilamana kita dapat mengatasi satu cabaran itu, bilamana kita memegang tanggungjawab itu, itulah sebenarnya yang membentuk diri kita untuk lebih matang dan Berjaya seterusnya menyediakan diri kita untuk menghadapi cabaran-cabaran yang lebih besar kelak terutamanya apabila sudah bergelar doctor
Jadi, tunggu apa lagi, mari pakat-pakat daftar the apps ni, ;p
tak puas hati? nak tanya lagi..terus direct kepada
ZAHIDA BINTI BAKRI (zda_scar @yahoo.com )
0117489229..
Jzkk..selamat menghadapi exam!!

Tuesday, February 15, 2011

SK 14 dan 15

1:16 AM

bismillahirrahmanirrahim

"Salam Maulidur Rasul buat semua"

kakak A: Adik, adik sayang rasul tak?

B (berusia 7 tahun) : Saaayaaang <3

kakak A: Adik tahu tak Rasul lahir tahun bila?

B: Tahu.. Rasul lahir tahun Gajah :)

kakak A: Pandainya.. <3

14 tahun berlalu....

Sahabat C: Awak sayang Rasul?

B (21 tahun sudah): Mestilah... Siapa tak sayang Rasul.

Sahabat C: Rasul lahir bila ek?

B : Takkan tu pun tak tahu... Tahun Gajah la...

***************

Sayang bukan hanya pada kata
Sayang bukan hanya pada rasa

Sayang itu dari dalam jiwa
terbukti pada amal dan cakna kita
pada Baginda dan perjuangannya...


***************



'14 PENIPUAN HOLLYWOOD'

Hollywood = Holly Wood. Ia merupakan tempat tongkat sakti bagi pengamalan sihir dibuat. Sesiapa yang terkena sihir ini dipercayai akan menyebabkan mangsa tersebut terperangkap dalam ilusi ciptaan pengamal sihir. Bukankah Hollywood juga sama?

Hollywood yang dikenali sebagai mesin mimpi di Amerika Syarikat mampu membuatkan ramai terperangkap dalam dunia fantasi dan mimpi. Mencipta alam fantasi yang tidak wujud dalam kalangan masyarakat awam yang terpedaya dan membuatkan kita menjadi separuh sedar dengan dunia sebenar.

Apabila kita menangis melihat filem-filem yang ditayangkan sebenarnya kita mencipta pengamalan pembuangan yang merupakan salah satu elemen bencana (Aristotle). Cerita-cerita malah berita yang menyiarkan tragedi-tragedi yang menyedihkan kita lantas membuatka kita berkeadaan separuh sedar.

Walaupun dalam masa yang sama banyak juga usaha kebaikan yang sedang dilakukan, tetapi mereka yang mempunyai padangan yang sama mengenai hal ini tidak mahu bekerjasama dalam usaha membawa kebaikan kepada dunia.

Gadis berbaju merah akan sentiasa dicipta oleh pihak Hollywood untuk memastikan kita sentiasa terpedaya dalam mimpi dan fantasi ciptaan mereka.

Mereka suka untuk mengagung-agungkan tuhan mereka. Dalam masa yang sama cuba untuk membuang imej buruk Freemason dan memperdaya penonton supaya menganggap merekalah orang yang baik.

Nampak? Faham?

Ancient + Order + Nobles + Mystics + Shrine = MASON



'15 HOLLYWOOD DAN TANAH YANG DIJANJIKAN'

Apa lagi bidang yang diterajui Hollywood?

Bagi Hollywood, kaum Arab merupakan kaum yang paling ganas dan kasar dan diaggap separuh manusia. Sejak sekian lamanya telah dipaparkan begitu oleh pihak Hollywood. Mitos yang Hollywood cuba wujudkan mengenai orang Arab. Dan fitnah ini menjadi sesuatu yang dapat diterima umum. Masyakat tidak nampak tentang apa yang cuba ditanamkan dalam jiwa mereka.

Akhirnya, apabila orang-orang Arab yang tidak bersalah dibunuh, diseksa dan dicerca masyarakat tidak berasa kasihan malah lebih teruk menganggap ianya perkara yang kecil.

Mengapa sehingga begitu? Kerana yang menguasai Hollywood dan media adalah sebenarnya ZIONIST!!
Apa maknanya menjadi seorang Zionist? Tahukah anda apakah Zion dan dari mana datangnya?

Secara ringkasnya Zion adalah sebuah negara. Ibunegara Zion ialah Jurusalem. Tanah Zion terletak di antara Sungai Nil, Mesir dan Sungai Euphrates, Iraq; Timur Tengah. Siapa yang akan membangkangnya? Jelas sekali orang Arab yang merupakan penduduk tanah tersebut.

Mereka menguasai media dan memaparkan orang Arab sebagai musuh demi mendapat tanah yang dihajati. Masyarakat pula makin terpedaya dengan sihir halus mereka. Nampakkah kaitannya dengan New World Order dan New Middle East yang diperkatakan kerajaan Amerika?

Zion akan ditubuhkan melalui peperangan atauun kata sepakat (consent). Kata sepakat bahawa tanah itu adalah dibawah kawalan Zionist dan pemerintahnya tidak boleh melawan apa-apa arahan yang telah dikeluarkan.

Mesir telah membuat persetujuan dengan Israel pada tahun 1979 di Washington dan pemerintahnya hanya dapat melihat rakyatnya merana kerana cuba untuk mematuhi arahan Zionist.

Jordan membuat persetujuan dengan Zionist pada tahun 1994 dan seperti pemerintah Mesir hanya mampu melihat rakyat Timur Tengah merana kerana mematuhi perintah Zionist.

Keluarga Diraja Arab kekal sebagai rakan terbesar Amerika Syarikat sebagai balasan melindungi takhta kerajaannya

Palestin sejak 1948 tidak pernah mengenal erti keamanan.

Lebanon selama 30 tahun tidak mengenal erti keamanan.

Iraq pada 2003 diceroboh Amerika Syarikat melalui perang kegansan.

Syria dan Iran negara yang membangkang rancagan Zionist dikekalkan dalam senarai 'paksi kejahatan'

"BY WAR OR CONSENSUS" Zionist akan cuba untuk mendapatkan apa yang dikehendaki.

Siapakah yang akan dapat mengalahkan ZION dan apa yang dapat kita capai?

bersambung insyaAllah

wallahua'lam

Sunday, February 13, 2011

SK 12 dan 13

5:11 PM

bismillahirrahmanirrahim

Menjejaki keadaan dunia dan seisinya yang sebenar, kerana sudah terlalu lama.. terlalu lama.. dibiarkan diri hidup dalam penipuan. Membuat tidak endah sedangkan perlu untuk tahu. Menyangka bahawa bukan dirilah yang dipertanggungjawabkan untuk tahu. Sedang kebenaran terpampang untuk dihiraukan jiwa yang sungguh mahukan kebenaran.

Hayati apa yang mahu disampaikan The Arrival/ Satu Kedatangan. Cari jawapan yang datang menerjah ke minda. Kalau tak jumpa kita boleh sama-sama cari. Two minds usually works better than one...


'10 ASAS KEDATANGAN DAJAL;
SINARILAH KEGELAPAN'

Mata satu = berhala matahari 'Ra' (sunray) yang disembah puak Freemason.
Madonna pun terlibat? Mengamalkan sihir kabalah yang menyerupai elemen penyembahan berhala Hindu . Ini mitos yang digunapakai menerusi pelbagai tamadun sudah. Madonna bukan hanya sekadar terlibat tetapi telah menjadi peneraju artis Illuminati (sekutu Freemason).

Tetapi ini tidak bermaksud semua artis dibawah industri yang sama juga berkongsi agenda. Mereka juga ditipu sebenarnya. Mereka diperalatkan oleh puak Illuminati untuk menyampaikan lagu dan lirik yang bukan ditulis oleh mereka sendiri. Walaubagaimanapun, mereka ditipu atau tidak, hakikatnya kita yang mendengar tetap tertipu dan menjajah minda kita berkenaan gaya masa kini. Dendangan muzik membangkitkan syaitan..


Maka artis-artis yang tak mahu mendengar kata, mereka hancurkan dengan pelbagai cara. Micheal Jackson dituduh meliwat kanak-kanak dan akhirnya terbunuh setelah memeluk Islam.

"Orang-orang yang ingin memburukkan keadaan dunia ini tidak pernah berhenti walau sehari. Bagaimana sdaya boleh berehat?" -Bob Marley

Puak Illuminati dan Freemason yang menguasai dunia muzik kini tidak mahu lagu-lagu yang menaikkan semangat mendominasi industri dan menyentuh keperluan masyarakat. Sebaliknya mereka hanya mahu artis menyampaikan dakyah mereka dan mempengaruhi minda masyarakat dan mereka hanya mahu kita tertipu dan terus tertipu..



'13 ASAS KEDATANGAN DAJAL; GADIS BERBAJU MERAH'

Mahukan bukti? Menerusi video ini disaksikan buktinya..

"Freemason hampir kesemuanya berpandukan pada kabalah (sihir Yahudi)" -Albert Pike. Dan kenyataan ini telah diperakui oleh pihak Yahudi sendiri.

Madonna pula telah terjerumus kerana mahukan keajaiban, berada di atas kerana menyembah Iblis. Ciuman yang dipertontonkan merupakan ritual Kabalah yang berasaskan Tantra (seksual).

Britney, Christina dan ramai lagi!

Ada apa  pada baju merah?

'Lady in Red'; sentiasa berpakaian merah dan berambut merah menyala yang disangka melambangkan gaya hidup yang menarik hanyalah tipudaya semata. Dia hanyalah fantasi untuk lari dari kenyataan dunia, lari dari tanggungjawab dari kebenaran. Menjadi umpan Iblis dan melambangkan nafsu untuk seks, duit dan kemasyhuran. Kehidupan dunia yang dipilih bukan kebahagiaan akhirat dan akhirnya dikuasai Iblis.

Benar, hidup penuh dugaan.. dan bukannya mudah.

bersambung insyaAllah..

Thursday, December 23, 2010

khomsah wa eishriin??

1:03 PM




25 jam sehari? Teori mana pula ini? 
Jumlah masa dalam sehari masih 24 jam, tidak lebih dan tidak kurang. Memang benar, 24 jam dalam sehari adalah satu jumlah masa yang terhad padahal banyak lagi kerja yang ingin kita lakukan, tambah-tambah apabila dekat dengan peperiksaan. Impak daripada perangai kita yang belajar di akhir waktu membuatkan kita rasa 24 jam yang diperuntukkan seakan-akan tidak cukup.
Sehari suntuk kita fokus pada buku, jawab soalan itu ini, hafal formula itu ini, bincang itu ini hinggakan tatkala kita diseru untuk ke surau apabila azan dilaungkan, ingin sahaja hati ini berkata, 
“aku nak study ni. Kalau turun surau, paling cepat pun ambil masa 10 minit, kalau aku solat sorang-sorang, 3 minit pun dah settle..So aku jimat 7 minit. 7 minit tu, aku bole gunakan untuk hafal nama drugs or jawab soalan ” tapi kita pendamkan, bimbang benar kalau-kalau kenyataan yang dikeluarkan dipulang balik dengan tazkirah keras.
Nah, 7 minit pun berkira! Baiklah, cuba bayangkan si jimat 7 minit ini ditarik oleh kawannya yang sangat beriman,  turun ke surau bersama-sama. Anda rasa, apakah perasaan si jimat 7 minit ini? Adakah dia akan solat dengan khusyu’? Adakah ketika solat dia mampu untuk tidak berfikir tentang subjek-subjek yang dia masih belum khatam? 
Ya,dia tidak mampu. Pastinya ketika imam membaca surah Al-Imran, dia pula sibuk berfikir drug apa yang buat PPP? Apa ntah nama photochemical pigment tu..? Apa nama nerve kat siku tu? ..... dan bermacam-macam lagi.
Si jimat 7 minit benar-benar  tertekan. Persoalannya, adakah kerana subjek yang banyak dia tertekan atau masa yang tidak cukup membuatkan dia tertekan?
Aku tak kisah sangat kalau banyak subjek tapi masalahnya,mase xcukup nak study sume..Ye la,ade 7 kertas tapi takde study week..Kan best kalo dalam sehari ade 25 jam..At least seminggu sebelum xm tu aq da dapat study 7 jam. Emmm,kalau takley 25 jam,tambah 1 minit pun da ok, jadi 7 minit..Mase skang ni x cukup…” Keluh si jimat 7 minit.
Apakah yang menjadi penyebab pelajar tertekan apabila musim peperiksaan tiba?
Masa?
Mungkin masa lah yang menyebabkan manusia tertekan. 

24 jam yang ada seperti tidak cukup
24 jam tersangatlah singkat. 
Jom kita cuba kira sama-sama apa yang mampu kita buat dalam 24 jam. Katakan kita tidur 5 jam sehari, kita mandi 15 minit, solat berjemaah 10 minit 5 kali sehari, makan 30 minit i, ke university 9 jam dan perjalanan 1 jam. Apabila ditambah semua ini, jumlahnya 11 jam 35 minit dan selebihnya ialah 12 jam 25 minit. Jadi, dengan 12 jam 25 minit itulah kita boleh ulang kaji pelajaran dan bergembira. Tersangatlah suntuk.  ?...
Sebelum anda doa supaya Allah tambahkan masa dalam sehari menjadi 25 jam atau 24 jam 7 minit, cuba fikirkan kenyataan ini; Jika masa itu pemberian Allah, adakah Allah tidak tahu bahawa 24 jam sehari sebenarnya tidak cukup buat kita? Bukankah Allah maha mengetahui? Bukankah pengetahuan Allah itu, kalau dianalogikan dengan rambut manusia, Allah bukan sahaja tahu warna rambut manusia tetapi bilangannya dan jejari setiap rambut, bukankah pengetahuan Allah sampai ke situ malah lebih? Jadi, adakah Allah tidak tahu bahawa 24 jam memang tidak cukup buat kita?
Wahai kawan, jika 24 jam sehari tidak cukup buat kita, pastinya Allah tidak akan berikannya kepada kita sejak Nabi Adam diciptakan lagi. Tapi apabila Allah berikan itu kepada kita, maknanya itulah yang terbaik buat kita, 24 jam sehari adalah optimum buat kita. 
Wahai kawan, masa bukanlah angka tetapi sesuatu yang bergantung kepada cara pemikiran kita sendiri. Ada 2 orang sedang menonton filem V for Vendetta, seorang yang tidak sukakan politik kata cerita itu agak lama tapi seorang lagi yang sememangnya aktif dengan politik kata cerita itu sangat pendek, malah dia ingin pengarah cerita itu memanjangkan lagi plot cerita tersebut. Lagi, 2 orang pelajar, seorang suka akan matematik dan seorang bencikan pengiraan. Pensyarah matematik pun masuk kelas mengajar mereka selama 2 jam. Bagi yang minat matematik tidak terasa pun 2 jam berlalu tapi bagi mamat yang seorang lagi, fulamak, panjang betul masa matematik tadi.
Kita mampu memanjangkan atau memendekkan masa, semuanya bergantung kepada pemikiran kita. Fikirkan sesuatu yang menarik ketika ditayangkan filem-filem  yang membosankan, mesti masa berlalu tidak terasa. Ketika anda sedang menonton filem Avatar, panggung wayang teramatlah sejuk sehingga anda ingin membuang air kecil,tapi plot filem berada di klimaks, jadi anda tahan niat anda dan ketika itu, masa yang berlalu tersangatlah lama. “Bila nak habis cerita ni..”Monolog seorang penahan air kecil.


Dan ketika Encik Peperiksaan masuk ke dalam rumah anda, masuknya bukan dengan tangan kosong tapi berbekalkan buah-buah tekanan sebagai buah tangan bertandang ke rumah orang. Jika kita mengambilnya sebagai satu masalah, biar 100 jam pun diperuntukkan, pasti ianya tidak mencukupi. Untuk belajar 7 subjek, mustahil. Tapi kalau kita sambut buah tangan itu sebagai hadiah, dengan muka tersenyum, hati yang redha dan perancangan yang terperinci, biar kita ada peperiksaan 100 subjek sekalipun, yakinlah masa bukan lagi masalah kita.
Dalam ‘kepompong’ kacang, sentiasalah berfikiran positif walau dalam apa jua keadaan pun dan jangan sesekali mengeluh. Ingatlah, Rasulullah tidak pernah tertekan menyebarkan Islam walhal kalaulah manusia dibolehkan mengeluh, dialah orang yang paling layak untuk mengeluh. Dia tidak seperti nabi-nabi dan rasul lain yang punya beratus-ratus tahun untuk berdakwah dan itupun hanya untuk 1 kaum. Bayangkan perasaannya ketika menerima tugas seorang Rasul kepada  UMAT MANUSIA, bukan kaum arab sahaja, dan dia harus jayakan misi itu dalam beberapa puluh tahun sahaja. Akhirnya, disebabkan kehebatan mengurus MASA yang berpuluh tahun itu, kini Islam sudah tersebar serata dunia. Jadi tidak hairan jika anda tiada minggu untuk ulangkaji, anda tiada masa untuk membuat latihan, tiada waktu untuk menghafal, tapi anda masih mampu menempa nama di tempat anda sebagai pelajar terbaik kerana MASA bukan lagi halangan.
copy and edited from;
Sesungguhnya, tanggungjawab kita sememangnya melebihi masa yang kita ada. Andai anda merasakan diri anda punya masa lapang yang banyak, paling kembali, adakah ada tanggungjawab anda yang keciciran....? 

 
  • Blogroll

  • Consectetuer

  • Popular

  • Comments